Γένους Θηλυκού : Γυναίκα, Τέχνη, Αυτοδιοίκηση, η εκδήλωση της Δύναμης Ζωής

Καίριες και μεστές παρεμβάσεις από τις ομιλήτριες και ποιοτικός μουσικός σχολιασμός στην εκδήλωση χθες της Δύναμης Ζωής στο Ελληνικό Μολύβι, με θέμα : “Γένους θηλυκού: Γυναίκα, Τέχνη, Αυτοδιοίκηση”, προσέφερε μια σπουδαία βραδιά στοχασμού και πολιτισμού. Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σε σχέση με τον Πολιτισμό, η έμφυλη διάσταση της Τέχνης και το κίνημα metoo, η συμβολή της Διοίκησης της Δύναμης Ζωής στην Περιφέρεια Αττικής, βρέθηκαν στο επίκεντρο του χαιρετισμού της Ρένας Δούρου, υποψήφιας βουλεύτριας Δυτικής Αθήνας και των παρεμβάσεων της ηθοποιού, αντιπροέδρου του Πειθαρχικού Συμβουλίου του ΣΕΗ, Ντίνας Αβαγιανού, της Περιφερειακής Συμβούλου, πρώην Αντιδημάρχου Πολιτισμού του Δήμου Βύρωνα, Ελένης Βασιλοπούλου και της λυρικής τραγουδίστριας, Μαργαρίτας Συγγενιώτου. Συντόνισε η δημοσιογράφος Χρυσούλα Παπαϊωάννου ενώ μουσικά σχολίασαν η Χορωδία “Άσμα” Αιγάλεω υπό τον μαέστρο και μουσικοσυνθέτη Κώστα Γιαννάκη καθώς και οι Δημήτρης Σαββαΐδης, στο μπουζούκι και το τραγούδι, Πένυ Ξενάκη, τραγούδι.

Ρ. Δούρου: Δημοκρατία, Τέχνη, Γυναίκες, αναχώματα για Δικαιοσύνη

Στον χαιρετισμό της η Ρένα Δούρου υπογράμμισε ότι αυτή η εκδήλωση “λίγο μετά από την τραγωδία των Τεμπών, την ώρα που η κυβέρνηση Μητσοτάκη κάνει μετωπική επίθεση κατά των δημόσιων αγαθών όπως το νερό, μπορεί να μοιάζει κάπως παράταιρη, όμως δεν είναι”. “Είναι μια εκδήλωση χρήσιμη γιατί θέτει τα αναχώματα στην νεοφιλελεύθερη επιδρομή. Δημοκρατία, Τέχνη, Γυναίκες. Τρία αναχώματα που συγκλίνουν στο αίτημα για Δικαιοσύνη που είναι επίσης γένους θηλυκού όπως άλλωστε και η ελπίδα και η αλλαγή. Η εκδήλωσή μας στέλνει ακριβώς και μήνυμα ελπίδας για αλλαγή, για νέα προοπτική. Και στέλνει αυτό το μήνυμα από εδώ, κάτω από το ποτάμι, από τη Δυτική Αθήνα που, όχι τυχαία, έχει τόσο υποβαθμίσει η ταξική δεξιά κυβέρνηση. Κανείς δεν έχει ξεχάσει την προτροπή του κ. Μητσοτάκη στα παιδιά μας που τα προορίζει για ψυκτικούς. Τα παιδιά μας που δεν έχουν δικαίωμα στη δημόσια παιδεία, στη δημόσια υγεία, στον πολιτισμό. Εμείς λοιπόν λέμε όχι την ταξική νομοτέλεια που θέλει να επιβάλλει αυτή η κυβέρνηση. Υποστηρίζουμε και στην πράξη το έχουμε αποδείξει, ότι τα γυναικεία δικαιώματα είναι ανθρώπινα δικαιώματα που συνδέονται άμεσα με την εμβάθυνση της τοπικής δημοκρατίας, με την εμβάθυνση του πολιτισμού”. “Άλλωστε συνέχισε η ίδια, η Διοίκηση της Δύναμης Ζωής, στον αντίποδα της δεξιάς, πελατειακής αντίληψης για την Τέχνη και τον Πολιτισμό, ήδη από την προεκλογική περίοδο του 2014, είπαμε ότι δεν αντιμετωπίζουμε τον πολιτισμό ως πολυτέλεια αλλά ως προϋπόθεση Δημοκρατίας και αξιοπρεπούς ζωής”.

Ντ. Αβαγιανού: η γυναίκα της δουλειάς, της Τέχνης, της οικογένειας, είναι όμορφη και είναι δύναμη

Στο “ευάλωτο” και εσχάτως μετά το ΠΔ 85, “ανοχύρωτο” επάγγελμα του ηθοποιού, αναφέρθηκε η Ντίνα Αβαγιανού, επισημαίνοντας ότι το “1981 καταργήθηκε η άδεια ασκήσεως επαγγέλματος με ολέθριες συνέπειες”. Περιέγραψε με μελανά χρώματα το σημερινό πλαίσιο: “ανασφάλιστη και απλήρωτης εργασία, υποβάθμιση σπουδών, εκμετάλλευση ευάλωτων ομάδων” σε συνδυασμό με “ένα lifestyle που επέβαλαν τα χρόνια που οδήγησαν στην κρίση” δημιούργησαν “πρότυπα συμπεριφοράς”, πχ γυναίκα – γλάστρα, άσχημη, μεγαλοκοπέλα, χοντρή, γυναίκα – μητέρα, γυναίκα – σύζυγος, διανοούμενη ή “το ελεύθερο και αγαπητό κορίτσι μέχρι να πει ‘όχι’ οπότε το τέρας ξυπνά και ορμά γιατί το ‘όχι’ δεν επιτρέπεται” . “Η γυναίκα αν δεν υποτασσόταν σε αυτά, βρισκόταν στο περιθώριο”. “Οι γυναίκες άργησαν να βρουν τον βηματισμό τους παρότι από νωρίς είχαν παρουσία ως πρωταγωνίστριες και ελάχιστες ως θιασάρχισσες”. “Τα ΔΗΠΕΘΕ της Μελίνας ήσαν τα πρώτα που έδωσαν βήμα στις γυναίκες”. “Η πρώτη επανάσταση στο χώρο μας τα τελευταία χρόνια ήλθε με το κίνημα metoo που έδειξε ότι όσο πιο αρρύθμιστο είναι το εργασιακό πλαίσιο τόσο πιο ευάλωτες είναι οι γυναίκες κυρίως σε εκμετάλλευση και κακοποιητικές συμπεριφορές ενώ η κυρίαρχη ρητορική προσπαθεί να τις στοχοποιήσει με βάση το ντύσιμο και τις συμπεριφορές απαλλάσσοντας τους θύτες”. “Τα τελευταία 3 χρόνια με την υπερκομματική Διοίκηση του Σωματείου μας έχουμε κερδίσει μια πρωτοφανή συσπείρωση των καλλιτεχνών, ελπίζουμε και αγωνιζόμαστε για την εξάλειψη αυτών των συμπεριφορών ενώ το κίνημα metoo μας συσπείρωσε”. “Είμαστε μαζί γιατί η γυναίκα της δουλειάς, της Τέχνης, της οικογένειας, είναι όμορφη και είναι δύναμη”, κατέληξε.

Ελ. Βασιλοπούλου : Προβληματικό και προκλητικό το αφήγημα Πατούλη για τον Πολιτισμό

Η διοίκηση της Ρένας Δούρου την περίοδο 2014 – 2019, μέσα από μια σειρά πρωτιές για τον πολίτη, την κοινωνία και το περιβάλλον, κατέγραψε ένα σπουδαίο έργο, τόσο σε έργα υποδομής, όσο και στη στήριξη “φρέσκων” ιδεών στο πολιτιστικό γίγνεσθαι”, τόνισε, μεταξύ άλλων η Ελένη Βασιλοπούλου. Παραθέτοντας σχετικά παραδείγματα, από την ανακαίνιση της Εθνικής Πινακοθήκης και του Ωδείου Αθηνών ως την υποστήριξη καθολικά προσβάσιμων εκδηλώσεων ή την ανακαίνιση του εμβληματικού θεάτρου του Λυκαβηττού. Επιλογές που “η σημερινή διοίκηση του κ. Πατούλη επιδεικτικά αγνοεί, κτίζοντας ένα εντελώς προβληματικό και προκλητικό αφήγημα!” Αναφέρθηκε και σε παρεμβάσεις που ξεκίνησε η Διοίκηση Δούρου και σήμερα αγνοεί επιδεικτικά η Διοίκηση Πατούλη, όπως την υπόθεση της “υπουργούπολης” που ονειρεύονται Κυβέρνηση και Περιφέρεια στην ΠΥΡΚΑΛ στον Υμηττό: “εμείς καταθέσαμε εναλλακτική πρόταση ήδη”! Ή τοποσημα της Αττικής όπως ο παλιός σιδηροδρομικός Σταθμός Πελοποννήσου, το σπίτι της ΕΠΟΝ ή το κτίριο Νόμπελ στο Χαλάνδρι όπου ο κ. Ρώμας (αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού) κατεβαίνει υποψήφιος δήμαρχος, όμως μία προγραμματική για αυτόν το χώρο δεν έχει υπογραφεί!”

Η πρώτη και μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας έχει την υποχρέωση απέναντι στους πολίτες να δημιουργεί υποδομές, να υποστηρίζει έργα και να προάγει τον πολιτισμό. Με σεβασμό απέναντι στους εργαζόμενους/ες στις τέχνες και όχι με απαξίωση όταν οι συνθήκες απαιτούν συμπαράσταση!” “Είναι δυνατόν να αρνείται η διοίκηση να υποστηρίξει τον αγώνα για κατάργηση του ΠΔ 85;” “Επειδή λοιπόν δεν πάει άλλο θα αγωνιστούμε για την ενότητα των δημοκρατικών δυνάμεων, ώστε να ανατραπεί αυτή η κατάσταση χρεοκοπίας και διάλυσης, για ένα καλύτερο αύριο για τους πολίτες αυτού του τόπου”.

Μ. Συγγενιώτου: Η Τοπική Αυτοδιοίκηση η τελευταία ευκαιρία του Πολιτισμού για να γειωθεί στην κοινωνία

Την προβληματική ενός “μοντέλου πολιτισμού” με έμφαση στον ερασιτεχνικό πολιτισμό και τη συμβολή του στην ορατότητα των γυναικών, των ευάλωτων ομάδων” και την υπόθεση της συμπερίληψης, έθεσε γλαφυρά και με συγκεκριμένα παραδείγματα η Μαργαρίτα Συγγενιώτου. Η ίδια επισήμανε ότι η “Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι η τελευταία ευκαιρία που έχει ο Πολιτισμός να γειωθεί στην κοινωνία”. Φέρνοντας το παράδειγμα της Μ. Μερκούρη με τα ΔΗΠΕΘΕ, τα δίκτυα Δημοτικών Ωδείων που δημιουργούν επαγγελματικούς πυρήνες πολιτισμού που λειτουργούν ως ένα είδος ‘ομπρέλας’. Η ίδια έδωσε έμφαση στην ανάγκη της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης, συνδέοντας το θέμα με την ανάπτυξη του “ερασιτεχνικού πολιτισμού”, φέρνοντας το παράδειγμα των γερμανικών πόλεων, όπου πέρα από ορχήστρα κλασικής μουσικής, διαθέτει ερασιτεχνικές χορωδίες, ομάδες θεάτρου, κ.α.. “Ο ερασιτεχνικός πολιτισμός δημιουργεί κοινό”, παρατήρησε χαρακτηριστικά, φέρνοντας το παράδειγμα της Ουγγαρίας και της ύπαρξης επαγγελματικού επιπέδου καλλιτεχνικής εκπαίδευσης: όχι για τη δημιουργία επαγγελματιών μουσικών αλλά “επαγγελματιών θεατών”! Είναι κρίσιμο ένα έχουμε ένα “δομημένο κοινό που θα μπορεί να κρίνει” τους καλλιτέχνες, την παράσταση, εξήγησε, τονίζοντας παράλληλα τη σημασία συνύπαρξης, επαγγελματικού και ερασιτεχνικού: “μαθαίνουμε να συνυπάρχουμε με άλλους σε μια ερασιτεχνική ομάδα, ποτέ δεν διασώζεται κανείς μόνος”. Το κρίσιμο είναι το σύνολο όχι το άθροισμα άλλα το πολλαπλάσιο των μελών της ομάδας. “Και αυτό συμβάλλει και στην ορατότητα των γυναικών, των ευάλωτων ομάδων”, συμβάλλει στην υπόθεση της συμπερίληψης. Κλείνοντας υπογράμμισε τη σημασία της αντιπαράθεσης απέναντι στον Πολιτισμό – “φορέα της κυρίαρχης αφήγησης”, της νομιμοποίησης πάνω στη σκηνή του κακοποιητικού λόγου, του σεξισμού. Απέναντι σε αυτό, ορθώνουμε πλέον τη συμπερίληψη και την αλληλεγγύη.

Παρουσίες

Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν, μεταξύ άλλων: ο Δήμαρχος Νίκαιας – Αγ. Ιωάννη Ρέντη, Γ. Ιωακειμίδης, ο Δήμαρχος Περιστερίου Αν. Παχατουρίδης, ο πρ. Δήμαρχος Αιγάλεω, Δ. Μπίρμπας, οι πρ. Αντιδήμαρχοι Αιγάλεω: Μ. Ζάχαρης, Γ. Χριστογιώργου, Κ. Φίλης, Στ. Βασιλειάδης. Ο Θ. Καποτάς, επικεφαλής της Παράταξης Ανοικτοί Ορίζοντες στο Περιστέρι.

Η πρ. Αντιπεριφερειάρχης Α. Τσάτσου – Παπαδημητρίου.

Εκ μέρους της Ανεξάρτητης Αυτοδιοίκησης Αττικής: ο Περιφερειακός Σύμβουλος Δ. Κατσικάρης και η Λ. Βασιλάκου, πρ. Αντιπεριφερειάρχης.

Οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι της Δύναμης Ζωής Στ. Κοροβέσης (αντιπρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου), Θ. Σχινάς, Χρ. Καραμάνος, Π. Χατζηπέρος, Σπ. Αγγέλης, Β. Βερελή, Ζ. Βαρέλη – Στεφανίδη Κ. Βίτσας, Κ. Θεοχάρη, Β. Λάσκαρη, Κ. Λογοθέτη. Οι πρώην Αντιπεριφερειάρχες: Γ. Γαβρίλης, Ε. Τασούλη και οι πρώην Περιφερειακοί Σύμβουλοι: Θ. Αλεξίου, Μ. Αναλογίδου, Α. Βρούστης, Μ. Λαμπρίδου, Α. Στεφανοπούλου, Φ. Χρυσικός. Ο πρώην Εκτελεστικός Γραμματέας της Περιφέρειας, Κ. Παπαχρυσοβέργης..

Παραβρέθηκαν τέλος οι : Τρ. Αλεξιάδης, βουλευτής και υποψήφιος βουλευτής στη Β’ Πειραιά, Παν. Κουρουμπλής, βουλευτής και υποψήφιος βουλευτής Δυτικής Αθήνας, Π. Ρήγας, πρ. Αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Άμυνας.

Οι υποψήφιες βουλεύτριες: Όλ. Κεσίδου (Δυτικής Αθήνας), Μ. Κανελλοπούλου (Α Αθήνας), Α. Χατζησοφιά (Βόρειου Τομέα Αθήνας).

Ο Κ. Κάβουρας συντονιστής της Ν.Ε Δυτικής Αθήνας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

 

Share This